O projektu…

eTwinning projekt „Djevojčice u STEM-u“ osmišljen je s ciljem poticanja interesa djevojčica sedmih i osmih razreda osnovnih škola za područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM). Projekt je započeo u studenom 2022. godine, a od tada se kontinuirano provodi.

Glavni ciljevi projekta su:

  • Popularizacija STEM-a među djevojčicama osnovnoškolske dobi.

  • Motiviranje učenica za nastavak obrazovanja i karijere u STEM područjima.

  • Razvoj komunikacijskih vještina i međuvršnjačke suradnje.

  • Stjecanje i proširivanje znanja iz biologije, kemije, fizike, matematike i informatike.

  • Upoznavanje s uzorima iz STEM područja, uključujući suvremene znanstvenice i povijesne ličnosti.

  • Povećanje svijesti o povijesnoj i suvremenoj ulozi žena u znanosti.

Tijekom trajanja projekta, učenice sudjeluju u različitim aktivnostima, kao što su:

  • Izrada logotipa projekta.

  • Ekipna natjecanja iz matematike, kemije, fizike, biologije i informatike.

  • Online intervjui s hrvatskim znanstvenicama.

  • Istraživački zadaci, poput izrade materijala o znanstvenicama iz prošlosti.

  • Prezentacije i radionice tijekom Festivala znanosti.

Više o projektu možete saznati uz pomoć poveznice: Djevojčice u STEM – u

LOGO projekta

Naše su učenice izradile jednostavan, ali kreativan logo koji simbolizira povezanost djevojčica i STEM područja. Proces izrade loga bio je timski rad u kojem su učenice razmjenjivale ideje, birale boje i oblike koji odražavaju znanost, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku te žensku snagu i motivaciju. Ova aktivnost potaknula je njihovu kreativnost, digitalne vještine i osjećaj zajedništva u projektu. Logo će se koristiti kao službeni vizual projekta tijekom svih daljnjih aktivnosti.

Sigurnost na internetu i autorska prava

Jedna od prvih aktivnosti u sklopu projekta bila je radionica o sigurnosti na internetu i autorskim pravima. Na radionici su učenice kroz interaktivne zadatke i razgovor učile kako prepoznati opasnosti u digitalnom okruženju, zaštititi svoje osobne podatke i odgovorno koristiti internet i društvene mreže. Ova je aktivnost poslužila kao uvod u sigurno i odgovorno sudjelovanje u svim daljnjim fazama projekta, naglašavajući važnost digitalne pismenosti i sigurnog ponašanja na mreži. Učenice su pokazale velik interes i aktivno sudjelovale, što je odličan početak zajedničkog rada.

Projektni zadatak

Naše su učenice dobile su zanimljiv i kreativan zadatak – izraditi plakat i izlaganje o poznatoj znanstvenici Zlati Bartl, s ciljem promišljanja o tome kako bi izgledao svijet da nje nije bilo. Prije nego što izrade plakat, učenice su istražile njezin život, obrazovanje i znanstvena dostignuća, kao i načine na koje su ta dostignuća promijenila svakodnevni život mnogih ljudi. 

Zlata Bartl rođena je 1920. godine u Dolcu kraj Travnika. Studirala je kemiju, fiziku, matematiku i mineralogiju na Sveučilištu u Zagrebu. Nakon što je 1955. godine započela rad u laboratoriju tvrtke Podravka u Koprivnici, 1959. godine predvodila je tim koji je razvio recepturu za Vegetu, jedan od najpoznatijih hrvatskih prehrambenih proizvoda. Za svoj doprinos znanosti i industriji, Bartl je 1997. godine odlikovana Redom Danice hrvatske s likom Nikole Tesle. 

Naše učenice, pod vodstvom učiteljica Mirke Lončar i Mirjane Posavac, izradile su plakat (desno) koristeći digitalne alate, istražujući život i rad Zlate Bartl. Ova aktivnost omogućila je učenicama da se upoznaju s važnim doprinosima žena u STEM području te razviju svoje istraživačke i kreativne vještine.

Intervju sa znanstvenicama

U sklopu projekta, naše su učenice sudjelovale u online intervjuima s istaknutim hrvatskim znanstvenicama iz STEM područja. Ova aktivnost omogućila im je da iz prve ruke saznaju kako izgleda karijera žene u znanosti, koje su izazove i uspjehe doživjele te kako znanstveni rad može utjecati na društvo.

Znanstvenice koje su sudjelovale u intervjuima:

  • Dr. sc. Renata Vlahović Kruc – matematičarka koja istražuje kombinatorne strukture i konačne geometrije te educira buduće učitelje i nastavnike matematike. Uz akademski rad, posvećena je popularizaciji matematike među učenicima

  • Dr. sc. Ana Sović Kržić – profesorica na FER-u i stručnjakinja za edukacijsku robotiku. Sudjeluje u međunarodnim projektima, vodi studentske timove na natjecanjima i aktivno popularizira STEM kroz radionice i ljetne kampove.

  • Dr. sc. Marija Mazor – molekularna biologinja s bogatim iskustvom u biomedicini. Njezina istraživanja obuhvaćaju regeneraciju tkiva, dijagnostiku bolesti i razvoj inovativnih terapija, a aktivna je i u popularizaciji znanosti među djecom.

Prije samog intervjua, učenice su istražile znanstveni rad svake od ovih stručnjakinja, njihova postignuća i doprinos znanosti, kako bi pripremile relevantna i zanimljiva pitanja. Tijekom intervjua, pitanja su postavljale putem chata, dok su mikrofoni bili isključeni. Nakon razgovora, svaka učenica i mentor ispunili su evaluacijski upitnik, čime su dali povratnu informaciju o aktivnosti.

Sudjelovanje u ovom intervjuu omogućilo je našim učenicama da iz prve ruke saznaju kako izgleda karijera žene u znanosti, koje su izazove i uspjehe doživjele te kako znanstveni rad može utjecati na društvo. Ova inspirativna aktivnost dodatno je motivirala djevojčice za daljnje istraživanje i učenje u STEM područjima.

Ekipno natjecanje “Djevojčice u STEM – u”

U petak, 7. ožujka 2025., naše su učenice sudjelovale na ekipnom natjecanju „Djevojčice u STEM-u“, koje se održalo online u sklopu istoimenog projekta. Natjecanje je okupilo ekipe iz osnovnih škola diljem Hrvatske, a svaka ekipa sastojala se od četiri učenice sedmih i osmih razreda.

Tijekom 90 minuta, učenice su rješavale 20 zadataka iz područja matematike, fizike, kemije i biologije. Zadaci su bili različite težine, a bodovanje je uključivalo pozitivne bodove za točne odgovore i negativne za netočne, čime se poticala preciznost i promišljeno rješavanje. Dopušteno je bilo korištenje kalkulatora, periodnog sustava elemenata i geometrijskog pribora.

Naše učenice su s entuzijazmom pristupile izazovu, pokazale izvrsno znanje i timski duh. Sudjelovanje u ovom natjecanju dodatno je motiviralo djevojčice za istraživanje i učenje u STEM područjima, što je i jedan od glavnih ciljeva projekta.

Završni osvrt

U školskoj godini 2024./2025. naša je škola s ponosom sudjelovala u eTwinning projektu „Djevojčice u STEM-u“, čiji je cilj osnažiti djevojčice za uključivanje u područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike te razvijati njihove digitalne, istraživačke i prezentacijske vještine.

Projektne aktivnosti u našoj školi vodile su učiteljice matematike Mirka Lončar i Mirjana Posavac, a sudjelovale su učenice Ana Butković, Nika Tokić, Ria Vrkić, Lisa Petrinović, Tesa Radojević i Lea Vrnić.

Tijekom provedbe projekta ostvareno je niz vrijednih aktivnosti:

  • Učenice su sudjelovale na radionici o sigurnosti na internetu, što je bila jedna od prvih projektnih aktivnosti, gdje su učile o zaštiti osobnih podataka i odgovornom korištenju digitalnih alata.

  • Izrađen je jednostavan logo projekta, kojim su učenice kreativno izrazile identitet i ciljeve svoje skupine.

  • Sudjelovale su na ekipnom STEM natjecanju, gdje su u 90 minuta rješavale izazovne zadatke iz matematike, biologije, kemije i fizike, pokazujući timski rad i znanje.

  • Kroz zadatak istraživanja i izrade plakata o znanstvenici, učenice su dobile hrvatsku kemičarku Zlatu Bartl, poznatu po stvaranju Vegete. Osim istraživanja njezina rada, zadatak je uključivao i promišljanje o tome kako bi svijet izgledao bez njezina doprinosa.

  • Učenice su sudjelovale i u intervjuima s trima uspješnim hrvatskim znanstvenicama: dr. sc. Renatom Vlahović Kruc, dr. sc. Anom Sović Kržić i dr. sc. Marijom Mazor. Prije intervjua istražile su njihov rad i pripremile pitanja, čime su razvijale znanstvenu pismenost i komunikacijske vještine.

Osim opisanih, projektne su aktivnosti obuhvaćale i predstavljanje učenica, učiteljica i naše škole na eTwinning platformi, brojne sastanke uživo i online, razmjenu iskustava s drugim školama, zajedničke digitalne aktivnosti i evaluacije. 

Sudjelovanjem u ovom projektu naše su učenice imale priliku razvijati interes za STEM područja, upoznati ulogu žena u znanosti, razvijati samopouzdanje te aktivno sudjelovati u suradničkom i istraživačkom učenju. Projekt „Djevojčice u STEM-u“ pokazao se kao vrijedan korak prema budućnosti u kojoj djevojčice ravnopravno sudjeluju u znanosti i tehnologiji.

 
 
 
Skip to content