O projektu…
eTwinning projekt „Djevojčice u STEM-u“ osmišljen je s ciljem poticanja interesa djevojčica sedmih i osmih razreda osnovnih škola za područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM). Projekt je započeo u studenom 2022. godine, a od tada se kontinuirano provodi.
Glavni ciljevi projekta su:
-
Popularizacija STEM-a među djevojčicama osnovnoškolske dobi.
-
Motiviranje učenica za nastavak obrazovanja i karijere u STEM područjima.
-
Razvoj komunikacijskih vještina i međuvršnjačke suradnje.
-
Stjecanje i proširivanje znanja iz biologije, kemije, fizike, matematike i informatike.
-
Upoznavanje s uzorima iz STEM područja, uključujući suvremene znanstvenice i povijesne ličnosti.
-
Povećanje svijesti o povijesnoj i suvremenoj ulozi žena u znanosti.
Tijekom trajanja projekta, učenice sudjeluju u različitim aktivnostima, kao što su:
-
Izrada logotipa projekta.
-
Ekipna natjecanja iz matematike, kemije, fizike, biologije i informatike.
-
Online intervjui s hrvatskim znanstvenicama.
-
Istraživački zadaci, poput izrade materijala o znanstvenicama iz prošlosti.
-
Prezentacije i radionice tijekom Festivala znanosti.
Više o projektu možete saznati uz pomoć poveznice: Djevojčice u STEM – u
LOGO projekta
Naše su učenice izradile jednostavan, ali kreativan logo koji simbolizira povezanost djevojčica i STEM područja. Proces izrade loga bio je timski rad u kojem su učenice razmjenjivale ideje, birale boje i oblike koji odražavaju znanost, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku te žensku snagu i motivaciju. Ova aktivnost potaknula je njihovu kreativnost, digitalne vještine i osjećaj zajedništva u projektu. Logo će se koristiti kao službeni vizual projekta tijekom svih daljnjih aktivnosti.

Sigurnost na internetu i autorska prava

Jedna od prvih aktivnosti u sklopu projekta bila je radionica o sigurnosti na internetu i autorskim pravima. Na radionici su učenice kroz interaktivne zadatke i razgovor učile kako prepoznati opasnosti u digitalnom okruženju, zaštititi svoje osobne podatke i odgovorno koristiti internet i društvene mreže. Ova je aktivnost poslužila kao uvod u sigurno i odgovorno sudjelovanje u svim daljnjim fazama projekta, naglašavajući važnost digitalne pismenosti i sigurnog ponašanja na mreži. Učenice su pokazale velik interes i aktivno sudjelovale, što je odličan početak zajedničkog rada.
Projektni zadatak
Naše su učenice dobile su zanimljiv i kreativan zadatak – izraditi plakat i izlaganje o poznatoj znanstvenici Zlati Bartl, s ciljem promišljanja o tome kako bi izgledao svijet da nje nije bilo. Prije nego što izrade plakat, učenice su istražile njezin život, obrazovanje i znanstvena dostignuća, kao i načine na koje su ta dostignuća promijenila svakodnevni život mnogih ljudi.
Zlata Bartl rođena je 1920. godine u Dolcu kraj Travnika. Studirala je kemiju, fiziku, matematiku i mineralogiju na Sveučilištu u Zagrebu. Nakon što je 1955. godine započela rad u laboratoriju tvrtke Podravka u Koprivnici, 1959. godine predvodila je tim koji je razvio recepturu za Vegetu, jedan od najpoznatijih hrvatskih prehrambenih proizvoda. Za svoj doprinos znanosti i industriji, Bartl je 1997. godine odlikovana Redom Danice hrvatske s likom Nikole Tesle.
Naše učenice, pod vodstvom učiteljica Mirke Lončar i Mirjane Posavac, izradile su plakat (desno) koristeći digitalne alate, istražujući život i rad Zlate Bartl. Ova aktivnost omogućila je učenicama da se upoznaju s važnim doprinosima žena u STEM području te razviju svoje istraživačke i kreativne vještine.

Intervju sa znanstvenicama
U sklopu projekta, naše su učenice sudjelovale u online intervjuima s istaknutim hrvatskim znanstvenicama iz STEM područja. Ova aktivnost omogućila im je da iz prve ruke saznaju kako izgleda karijera žene u znanosti, koje su izazove i uspjehe doživjele te kako znanstveni rad može utjecati na društvo.

Znanstvenice koje su sudjelovale u intervjuima:
-
Dr. sc. Renata Vlahović Kruc – matematičarka koja istražuje kombinatorne strukture i konačne geometrije te educira buduće učitelje i nastavnike matematike. Uz akademski rad, posvećena je popularizaciji matematike među učenicima
-
Dr. sc. Ana Sović Kržić – profesorica na FER-u i stručnjakinja za edukacijsku robotiku. Sudjeluje u međunarodnim projektima, vodi studentske timove na natjecanjima i aktivno popularizira STEM kroz radionice i ljetne kampove.
-
Dr. sc. Marija Mazor – molekularna biologinja s bogatim iskustvom u biomedicini. Njezina istraživanja obuhvaćaju regeneraciju tkiva, dijagnostiku bolesti i razvoj inovativnih terapija, a aktivna je i u popularizaciji znanosti među djecom.
Prije samog intervjua, učenice su istražile znanstveni rad svake od ovih stručnjakinja, njihova postignuća i doprinos znanosti, kako bi pripremile relevantna i zanimljiva pitanja. Tijekom intervjua, pitanja su postavljale putem chata, dok su mikrofoni bili isključeni. Nakon razgovora, svaka učenica i mentor ispunili su evaluacijski upitnik, čime su dali povratnu informaciju o aktivnosti.
Sudjelovanje u ovom intervjuu omogućilo je našim učenicama da iz prve ruke saznaju kako izgleda karijera žene u znanosti, koje su izazove i uspjehe doživjele te kako znanstveni rad može utjecati na društvo. Ova inspirativna aktivnost dodatno je motivirala djevojčice za daljnje istraživanje i učenje u STEM područjima.
Ekipno natjecanje “Djevojčice u STEM – u”

U petak, 7. ožujka 2025., naše su učenice sudjelovale na ekipnom natjecanju „Djevojčice u STEM-u“, koje se održalo online u sklopu istoimenog projekta. Natjecanje je okupilo ekipe iz osnovnih škola diljem Hrvatske, a svaka ekipa sastojala se od četiri učenice sedmih i osmih razreda.
Tijekom 90 minuta, učenice su rješavale 20 zadataka iz područja matematike, fizike, kemije i biologije. Zadaci su bili različite težine, a bodovanje je uključivalo pozitivne bodove za točne odgovore i negativne za netočne, čime se poticala preciznost i promišljeno rješavanje. Dopušteno je bilo korištenje kalkulatora, periodnog sustava elemenata i geometrijskog pribora.
Naše učenice su s entuzijazmom pristupile izazovu, pokazale izvrsno znanje i timski duh. Sudjelovanje u ovom natjecanju dodatno je motiviralo djevojčice za istraživanje i učenje u STEM područjima, što je i jedan od glavnih ciljeva projekta.