O projektu…

Projekt Frankopanski radoZNALCI osmišljen je kako bi darovitim učenicima šestog razreda pružio priliku za istraživanje i primjenu STEM područja u rješavanju problema ekološke održivosti unutar njihove škole i lokalne zajednice. Kroz niz interdisciplinarnih aktivnosti, radionica i suradnji, učenici će razvijati istraživačke vještine, upoznati suvremene tehnologije poput informacijsko-komunikacijskih alata i umjetne inteligencije te primjenjivati znanstvene metode.

Mentorskim vođenjem učiteljice Matematike Mirke Lončar, psihologinje Jadranke Obermanj – Sebenji te učiteljice Biologije i Kemije Tanje Bašić, učenici će uz podršku udruge STEM centar i Odjela za kemiju zajednički detektirati ekološke izazove, razvijati inovativna rješenja, realizirati ih i evaluirati. Poseban naglasak stavljen je na popularizaciju znanosti, koja će se ostvarivati kroz prezentacije i izvođenje pokusa na Znanstvenom danu i STEM festu, potičući interes za STEM kod vršnjaka i šire zajednice.

Uključivanjem učenika u aktivnosti poput posjeta znanstvenim sajmovima i radionicama, projekt ne samo da pridonosi razvoju njihovih potencijala nego i jača svijest o važnosti održivosti. Istovremeno, učitelji će kroz dodatnu edukaciju unaprijediti svoje kompetencije u radu s darovitim učenicima, čime se osigurava dugoročan pozitivan utjecaj na obrazovnu zajednicu.

Sve projektne aktivnosti možete pratiti na školskoj Facebook stranici

Radionice za darovite učenike

Održiva škola uz AI i tehnologiju

U organizaciji STEAM centar naši daroviti učenici su sudjelovali u radionici posvećenoj održivosti u našoj školi. Kroz timski rad i kreativno razmišljanje, osmislili su inovativna rješenja uz primjenu umjetne inteligencije, Ozobota i Micro:bit-a.
Ozoboti, mali roboti koji prate kodirane upute putem boja i linija, pomogli su učenicima u simulaciji pametnih rješenja za ekološke izazove.
Micro:bit je mali programabilni računalni mikrokontroler koji učenicima omogućuje jednostavno kodiranje i razvoj interaktivnih projekata.
Kreativnost, inovacije i nova znanja – sve to u jednom STEAM iskustvu!

Dvoboj umova – Tko bolje pamti?

U sklopu Tjedna mozga, 12. ožujka 2025. godine, našu školu posjetili su studenti Medicinskog fakulteta u Osijeku: Petra Jurković, Katarina Jelečević i Luka Radić. Cilj aktivnosti bio je popularizacija STEM područja, s naglaskom na neuroznanost i funkcije mozga, osobito pamćenje.

Kroz interaktivno predavanje i radionicu učenici su se upoznali s osnovama procesa pamćenja te važnosti očuvanja zdravlja mozga. Studenti su na zanimljiv i pristupačan način predstavili različite mnemotehnike koje pomažu boljem pamćenju i učenju. Učenici su imali priliku odmah primijeniti naučeno kroz razne zadatke, igre i vježbe memorije.

Vrhunac aktivnosti bio je dvoboj umova – izazov u kojem su učenici odmjerili snage s umjetnom inteligencijom u zadacima pamćenja i prepoznavanja informacija. Aktivnost je potaknula veliko zanimanje i angažman, a učenici su pokazali zavidne sposobnosti pamćenja, kreativnosti i timskog rada.

Ova je radionica uspješno povezala znanost, tehnologiju i edukaciju kroz iskustveno učenje, te je dodatno motivirala učenike za istraživanje STEM područja.

Mali znanstvenici: Prirodni indikatori

Radionica Mali znanstvenici: Prirodni indikatori na kojoj su 2. travnja sudjelovali daroviti učenici 6. razreda u sklopu projekta Frankopanski radoZNALCI u suradnji s Odjelom za kemiju, omogućila je učenicima da kroz timski rad istraže prirodu i kemijske procese pomoću prirodnih tvari koje djeluju kao indikatori pH. Koristeći prirodne indikatore, poput višanja, kurkume i crvenog kupusa, testirali su kiselost ili lužnatost različitih namirnica.

Ovakve radionice su odlične za razvijanje znanstvenog interesa kod djece i jačanje kritičkog razmišljanja u sigurnom i zabavnom okruženju.

 

Eko STEM radionice

U sklopu projekta Frankopanski radoZNALCI, u našoj školi uspješno je provedeno osam radionica pod zajedničkim nazivom Eko STEM radionice: Istraživanje ekološke održivosti u školi i lokalnoj zajednici. Glavni cilj radionica bio je primijeniti znanja iz STEM područja (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika) u prepoznavanju i rješavanju ekoloških problema u neposrednom školskom okruženju i lokalnoj zajednici. Rad se temeljio na interdisciplinarnom pristupu, kombinirajući različite metode kao što su istraživački rad, projektno učenje, učenje kroz rješavanje problema i kreativni timski rad.

Radionice su vodile učiteljica matematike Mirka Lončar, psihologinja Jadranka Oberman – Sebenji i učiteljica biologije i kemije Tanja Bašić. Kroz ukupno osam radionica, devet darovitih učenika imalo je priliku samostalno odabrati i istražiti tri ekološka problema koje su uočili u svojoj školi:

    1. Uništavanje školskih stolova

    2. Bacanje velike količine školske užine

    3. Velike količine otpada nastalog korištenjem likovnog pribora

Radionice su započele uvodnim predavanjem o ekološkoj održivosti i osnovama iz STEM područja povezanima s otpadom, energijom i resursima. Potom su učenici raspravljali o potencijalnim problemima u svojoj okolini te samostalno odabrali tri konkretne teme koje su smatrali najvažnijima.

Kroz istraživački i projektni pristup, učenici su proveli:

  • mjerenja i opažanja (primjerice, broj uništenih stolova po razredima),

  • ankete među učenicima i nastavnicima (o navikama bacanja užine, razlozima nepoštivanja školskog prostora),

  • analizu otpada iz likovne učionice, gdje su pratili količinu iskorištenih materijala tijekom određenog razdoblja.

Mentori su ih pritom vodili kroz planiranje istraživanja, usmjeravali na sigurno korištenje interneta i digitalnih alata, uključujući i odgovornu upotrebu umjetne inteligencije.

Na temelju prikupljenih podataka, učenici su osmislili konkretna rješenja te izradili plakate u alatu Canva s prikazom problema, rezultata mjerenja i osmišljenih rješenja. Plakati će biti izloženi na Dan škole, Znanstveni dan i drugim školskim događanjima. Učenici su svoje prijedloge prezentirali Školskom timu za kvalitetu, gdje je većina prijedloga odobrena. Nakon ljetnih praznika, započet ćemo s realizacijom predloženih rješenja nakon čega će učenici kroz nekoliko mjeseci pratiti situaciju, ponoviti mjerenja i procijeniti učinkovitost svojih rješenja.

Eko STEM radionice pokazale su koliko su daroviti učenici sposobni ne samo uočiti i analizirati stvarne probleme, već i osmisliti korisna, primjenjiva rješenja. Kroz timski i projektni rad razvijali su kritičko mišljenje, digitalne vještine, ekološku svijest i društvenu odgovornost. Ovaj projekt još je jedan dokaz koliko je važno darovitim učenicima pružiti prostor za izražavanje, istraživanje i aktivno sudjelovanje u oblikovanju zdravijeg, održivijeg školskog okruženja.

Održana radionica na Znanstvenom danu

Školski Znanstveni dan i ove je godine oduševio posjetitelje nizom edukativnih i zanimljivih aktivnosti kojima se promicala ljepota i važnost znanosti u svakodnevnom životu. Posebno mjesto među brojnim radionicama zauzeli su daroviti učenici uključeni u projekt Frankopanski radoZNALCI.

Učenici su preuzeli ulogu voditelja znanstvenih pokusa iz područja kemije, biologije i fizike, oduševivši publiku svojim znanjem, sigurnošću i komunikacijom. Pokusi koje su izvodili bili su pažljivo odabrani i prilagođeni tako da budu vizualno efektni, poučni i dostupni široj publici, s ciljem popularizacije znanosti među vršnjacima i mlađim učenicima.

Uz praktičan prikaz, učenici su objašnjavali znanstvenu pozadinu svakog pokusa, poticali pitanja i uključivali posjetitelje u izvođenje jednostavnijih eksperimenata. Njihovo vođenje izazvalo je veliko zanimanje, a mnogi su se učenici nakon radionica zadržali kako bi postavljali dodatna pitanja i saznali više.

Znanstveni dan tako je postao ne samo prilika za učenje, već i pokazatelj koliko mladi znanstvenici mogu biti inspirativni kada im se pruži prilika da znanje podijele s drugima.

Izleti

4. LABUS sajam

U sklopu projekta usmjerenog na poticanje darovitih učenika, posjetili smo 4. LABUS sajam koji se održao 3. listopada 2024. godine na Fakultetu elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija (FERIT) u Osijeku. Ovaj znanstveno-edukativni događaj okupio je više od 900 posjetitelja, uključujući učenike i nastavnike osnovnih i srednjih škola iz svih pet županija Slavonije i Baranje te Katoličkog školskog centra „Don Bosco“ iz Žepča, Bosne i Hercegovine.

LABUS sajam, poznat po interaktivnom pristupu učenju, ponudio je bogat program sastavljen od 29 specijaliziranih radionica, 22 prezentacije na izložbenim štandovima te 6 prezentacija u predavaonicama i laboratorijima. Učenici su imali priliku na praktičan način učiti o temama iz područja elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija, čime su stekli bolji uvid u STEM svijet i potaknuli svoje zanimanje za znanost i istraživanje. 

MUZZA vikend znanosti

Posjetili smo II. MUZZA vikend znanosti, koji se održao 14. i 15. ožujka 2025. godine na Fakultetu agrobiotehničkih znanosti Osijek, unutar Sveučilišnog kampusa Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Ovaj znanstveno-edukativni događaj okupio je više od 80 interaktivnih radionica prilagođenih djeci predškolske i školske dobi, uz sudjelovanje dvadesetak izlagača koji su predstavili uzbudljive eksperimente i otkrića

Daroviti učenici imali su priliku sudjelovati u raznovrsnim radionicama koje su obuhvaćale teme poput genetike, robotike, svemirskih istraživanja i ekoloških inovacija. Na primjer, mogli su saznati kako životinje koriste zvukove za preživljavanje, izraditi vlastiti model tla, otkriti kako rade infracrvene kamere, istražiti DNA i upoznati različite robote.

STEAM fest

7. lipnja 2025. godine posjetili smo STEAM fest koji se održao u dvorištu Osnovne škole “Mladost” u Osijeku. Ovaj festival, koji organizira udruga STEAM centar uz podršku Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, pruža djeci priliku da kroz interaktivne radionice i demonstracije istraže svijet znanosti, tehnologije, inženjerstva, umjetnosti i matematike.

Tijekom festivala, učenici su imali priliku sudjelovati u više od 30 radionica koje obuhvaćaju aktivnosti poput provođenja pokusa, recikliranja i izrade različitih predmeta, rješavanja zagonetki, upravljanja robotima, modeliranja 3D olovkama i printerima te sastavljanja strujnih krugova . Poseban naglasak stavljen je na uključivanje djece u dobi od 6 do 10 godina, iako su aktivnosti prilagođene i djeci od 4 do 14 godina.

Ovaj posjet, kao i svi ostali, omogućili su darovitim učenicima da se upoznaju s najnovijim tehnologijama i inovacijama te da kroz praktične aktivnosti razvijaju svoje vještine i znanja u STEM području. Sudjelovanje na LABUS sajmu, MUZZA vikendu znanosti te STEAM festu dodatno je motiviralo učenike za nastavak obrazovanja i karijere u znanstvenim i tehničkim disciplinama, potvrđujući važnost ovakvih događanja u popularizaciji znanosti među mladima.

Edukacije za učitelje

stemKA konferencija

Učiteljica matematike Mirka Lončar i psihologinja Jadranka Oberman-Sebenji, u sklopu školskog projekta Frankopanski radoZNALCI na trećoj međunarodnoj STEM konferenciji stemKA, koja se održala od 15. do 17. svibnja 2025. u Karlovcu, .
Konferencija stemKA okupila je brojne odgojno-obrazovne djelatnike, znanstvenike i učenike s ciljem promicanja STEM pristupa u učenju i poučavanju. Naše su predstavnice sudjelovale na inspirativnim predavanjima i radionicama o kreativnoj primjeni znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike u nastavi, s naglaskom na razvijanje poduzetničkog duha, inovativnosti i kritičkog razmišljanja kod učenika.
U sklopu stručnog usavršavanja, posjetile su i Nikola Tesla Experience Center Karlovac, multimedijalni edukacijski centar posvećen životu i djelu jednog od najvećih znanstvenika u povijesti. Interaktivni postavi, eksponati i suvremeni pristup učenju dodatno su ih inspirirali za nove ideje koje će, uz stečena znanja s konferencije, implementirati u nastavne i savjetodavne procese u našoj školi.
Sudjelovanje na ovakvim događanjima važan je dio našeg projekta za rad s darovitim učenicima – Frankopanski radoZNALCI, kroz koji kontinuirano razvijamo suvremene pristupe učenju i potičemo znatiželju naših učenika.

Edukacija o darovitosti

U okviru školskog projekta Frankopanski radoZNALCI, 25. lipnja održano je stručno predavanje za učiteljsko vijeće naše Škole.. Predavanje su vodile stručnjakinje udruge Klikeraj, Marija Pandurić, mag. prim. educ. i Tihana Starčević, mag. psych., koje su se osvrnule na izazove i mogućnosti u prepoznavanju darovitosti kod učenika te prikazale suvremene pristupe u radu s njima. 

Udruga Klikeraj, poznata po promicanju obrazovanja usmjerenog na dječju radoznalost, kritičko mišljenje i individualizirani pristup učenju, svojim je stručnim doprinosom značajno obogatila naš projekt. Predavačice su na jasan i stručan način predstavile različite tipove darovitosti, među kojima su kognitivna, kreativna, socijalna, emocionalna i motorička darovitost, te istaknule važnost ranog prepoznavanja darovitih potencijala. Kroz konkretne primjere iz učionice, sudionici su imali priliku prepoznati obrasce ponašanja darovitih učenika, kao i poteškoće na koje oni i njihovi učitelji mogu naići u svakodnevnom radu. Posebno je naglašen značaj osiguravanja prilagođenih obrazovnih sadržaja, diferencijacije u nastavi te važnosti stvaranja poticajnog okruženja koje omogućava učenicima razvoj prema vlastitim sposobnostima i interesima.

Ovo predavanje predstavlja važan doprinos kontinuiranom stručnom usavršavanju našeg kolektiva te nas dodatno osnažuje u provedbi projekta Frankopanski radoZNALCI, o kojem više možete saznati na službenoj stranici projekta. Suradnja s udrugom Klikeraj potvrđuje našu usmjerenost na kvalitetno obrazovanje koje u središte stavlja potrebe svakog učenika, s posebnim naglaskom na darovitu djecu koja, uz adekvatnu podršku, mogu razviti svoj puni potencijal. Zahvaljujemo predavačicama na stručnosti, inspirativnosti i korisnim smjernicama koje ćemo s motivacijom i odgovornošću primjenjivati u daljnjem radu.

Završni osvrt

Projekt Frankopanski radoZNALCI uspješno je realiziran tijekom školske godine, okupljajući darovite učenike 6. razreda – Korinu Palić, Mihovilu Brekalo, Emu Šumigu, Milu Puljiz, Ivu Eržić, Loru Borojević, Emu Vukosavljević, Franju Flama i Nikolu Mandića – u nizu interdisciplinarnih aktivnosti koje su obuhvatile STEM područje, održivost, kreativnost i timski rad. Kroz pažljivo osmišljene radionice, istraživačke zadatke i suradnju s vanjskim institucijama, projekt je ostvario sve zadane ciljeve te značajno doprinio razvoju potencijala darovitih učenika naše škole. Projekt su vodile učiteljica Matematike Mirka Lončar, psihologinja Jadranka Oberman-Sebenji i učiteljica Biologije i Kemije Tanja Bašić.

Kao najvažniji ishod projekta ističemo razvoj trajnog interesa učenika za STEM područje, što je vidljivo kroz njihovu visoku motivaciju, aktivno sudjelovanje u radu i samostalno pokretanje istraživačkih tema. Kroz praktičan i problemski usmjeren pristup učenici su proširili i produbili postojeća znanja, unaprijedili istraživačke i prezentacijske vještine, kao i kritičko mišljenje i kreativnost. Posebno su se istaknuli u oblikovanju konkretnih rješenja za ekološke izazove u školi i zajednici, čime su pokazali sposobnost primjene znanja u stvarnom kontekstu.

Popularizacija znanosti ostvarena je sudjelovanjem učenika na Znanstvenom danu, LABUS sajmu, MUZZA vikendu znanosti, STEAM festu, radionicama u suradnji sa STEAM centrom i Odjelom za kemiju, kao i javnom prezentacijom njihovih istraživačkih radova putem izložbi – fizičke i virtualne. Time su rezultati rada učinjeni dostupnima široj javnosti, a interes za STEM teme dodatno je potaknut među vršnjacima.

Tijek i kvaliteta projekta sustavno su praćeni putem digitalnih rubrika i evaluacija koje su popunjavali i učenici i učitelji. Evaluacije pokazuju visoku razinu zadovoljstva, korisnosti i poticajnosti svih aktivnosti. Sadržaji projekta kontinuirano su objavljivani na mrežnim i društvenim stranicama škole, čime je osigurana transparentnost i vidljivost rezultata.

Dugoročna održivost projekta osigurana je kroz implementaciju učeničkih rješenja za ekološke probleme, što će dugoročno smanjiti školske troškove. Nabavljena oprema ostaje trajna vrijednost koja će se koristiti u nastavi i daljnjem radu s darovitim učenicima. Osim toga, projekt je pridonio stručnom usavršavanju mentorica i cijelog učiteljskog vijeća, čime se stvara stabilna osnova za nastavak rada s darovitima i u narednim školskim godinama, uz nove i aktualne teme.

Projekt Frankopanski radoZNALCI pokazao je koliko kvalitetno osmišljen i vođen rad s darovitim učenicima može doprinijeti ne samo njihovom individualnom razvoju, već i kulturi škole usmjerenoj na izvrsnost, suradnju i održivost.

Skip to content